Praktisk Sökoptimering i Adwords – Google Deep Dive

På förmiddagen idag passade jag på att besöka Google för en av deras Deep Dive seminarier. Dagens seminarie hölls av Erik Bolmstrand och handlade om praktisk sökoptimering och tips på hur du optimerar sökkampanjer i Google Adwords.

Sammanfattningsvis så handlade det främst om hur viktigt det är att mäta sina kampanjer mot tydliga mål och KPI:er. Ofta så stämmer inte alltid annonsörernas övergripande affärsmål överens mot sökannonseringens mål, och det är i dessa fall viktigt att vara medveten om detta.

En annan huvudpunkt var kampanjstrukturen i ett adwordskonto. Strukturen ska täcka alla varor/tjänster som sajten erbjuder, samt alla sätt att söka på produkterna (köpa, bästa, hyra, skapa osv.) Har du en tydlig struktur i kontot så kommer det att även underlätta optimeringsarbetet.

Det är viktigt att ha en tydlig relevans mellan:

  • Sökord (Söker på” Köpa Festklänningar”)
  • Annonstext (”Köp dina festklänningar här, vi erbjuder fri frakt”
  • Landningssida (På landningssidan finns festklänningar att köpa)

Det pratades även en del om hur man strategiskt kan använda sig av olika matchningstyper av ord för att strukturera sina kampanjer. Samt hur du använder ”Search Term Report” för att kunna filtrera ut relevanta sökord att använda sig av.

De främsta optimeringstips jag tar med mig från dagen är:

  1. Optimera dina ”Low Hanging Fruits” – Det är stor skillnad på CTR:en mellan position 3 och 4 i  de betalda sökresultaten när du på position 4 hamnar till högre i sökresultatet. Försök därför att optimera de annonser som har lägre Adrank än 3 genom att buda högre, förbättra Quality Score samt lägga till relevanta Ad-extensions.
  2. Optimera för mobilsök – Mobilen är snart den främsta enheten som används vid sökningar och där är konkurrensen ännu större, när endast två resultat syns. Det är därför i mobilen ännu viktigare att plocka höga positioner vid betalda annonser.
  3. Glöm inte Ad Extensions – Google själva säger att detta är mycket viktigt för din Ad rank. Genom att använda exensions som Reviews, Sitelinks, Call Extensions (mycket effektivt i mobila enheter), App extensions osv. Stärker du både användare upplevelsen på dina annonser, samtidigt som du har möjlighet att förbättra din Adrank.

Utöver detta så tycker jag personligen att det är uppfriskande att gå på dessa Deep Dives som Google erbjuder för att friska upp minnet lite, men framförallt att träffa andra personer inom byråbranschen som jobbar med detta. Sedan är Google alltid generösa med att bjuda på gott förmiddagsfika ;)


Frida Åhlen

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization och har på svenska titeln: Sökmotoroptimering.

Genom namnet så kan man snabbt lista ut vad SEO handlar om, du optimerar helt enkelt din hemsida för en sökmotor för att få en bra placering i sökresultaten, främst på Google, det optimala är om du tar hem första platsen!  Till skillnad från Google Adwords där du har betalat för att hamna på första sidan, så handlar SEO om att hamna högst upp i sökreslutatet organiskt. Du har alltså hamnat där för att Google anser att just din hemsida är relevant och har bäst svar på sökfrågan.

Jag tycket att man kan se SEO som en form av PR (Public relations), där du får publicitet för att du verkligen förtjänat det!

Organiskt Sökreslutat

 

 Hur du sökmotoroptimerar:

Sökmotoroptimering applicerar du med lite olika metoder, ofta brukar man dela upp dem i tre olika huvudstenar.

  1. Innehållsoptimering
  2. Teknisk optimering
  3. Externa länkar.

Jag brukar även lägga till en fjärde punkt som jag kallar Sökordsanalys. Inom dessa huvudbyggstenarna finns det massor av faktorer som påverkar dina chanser att få en första placering i Googles organiska sökreslutat.

Sökordsanalys

Innan du drar igång optimeringen av ditt innehåll, ditt tekniska arbete och inlänkningar så bör du fundera över vilka relevanta sökord som faktiskt passar din hemsida, och vad du tror att dina förväntade besökare kommer att söka på för att hitta din webbplats. Detta är egentligen den viktigaste delen för att du ska nå dina sökmotoroptimerings-mål.

Innehållsoptimering (On-page/On-site)

Genom att optimera innehållet på din webbsida, förenklar du för sökmotorer att förstå vad den handlar om. Egentligen så är det rätt logiskt, eftersom Google endast kan läsa text så är textinnehållet en av de viktigaste faktorerna, tillsammans med mycket annat. På bilden nedan beskrivs de viktaste on-page faktorerna.

Innehåll SEO

 Teknisk optimering

I den tekniska optimeringen så ser man till så att allt fungerar rent tekniskt på webbplasten så att sökmotorer så enkelt som möjligt kan spindla och indexera webbplatsen utan svårigheter.

Externa länkar. (Off-page)

Externa länkar är dem du får från andra webbplatser. Denna del av sökmotoroptimering är den som är mest omtalad eftersom många har olika åsikter om hur mycket man effektivt bör jobba med externa länkar.  Google anser att en länk (med bra ankartext, för att förstå vad din sida handlar om) från en extern webbplats betyder att din webbplats är bra, och du får därmed en hög auktoritet och har möjlighet att hamna högre upp i sökresultatet. Alla länkar har olika värden och trovärdighet, det ger dig i sin tur ett värde på din ”länkprofil”. Att få en ”bra” länk till din webbsida är såklart bara positivt, den stora risken med att jobba med länkar är att du kan få en del ”dåliga” länkar som Google kan anse vara köpta och orelevanta till din webbsida, och i värsta fall kan du tappa din rankning i sökresultatet.

 

Detta var en snabbgenomgång i sökmotoroptimering, jag kommer beskriva dessa mer ingående i enskilda inlägg framöver.

 

 

 

Vad är Google Adwords?

Det första och inledande inlägget under kategorin ”Google Adwords” blir passande nog en förklaring på vad det är och lite snabbt på hur det fungerar, så det är väl lika bra att vi tar det från början.

Varje gång du söker på något i Google så dyker det upp ett sökresultat som besvarar din sökning, man brukar dela upp dessa sökresultat i två delar, organiska sökresultat och de betalda annonserna (se bild nedan för illustration). Det är just de betalda annonserna som hanteras av verktyget Google Adwords. Det finns även ett tredje sökresultat som kallas Google Shopping, där du kan annonsera dina produkter om du driver en e-handel, men det kommer jag ta upp i ett senare inlägg.

Adwords

 

Google Adwords som marknadsföringskanal.

Att använda Adwords som marknadsföringskanal kan vara väldigt effektivt om du gör det på rätt sätt. Google Adwords är en auktionsbaserad plattform där du sätter ett bud på noga utvalda och specifika sökord, som är relevanta till verksamheten du driver. Tänk hur effektiv din annonsering blir med Adwords eftersom det endast är personer som söker på just din tjänst eller produkt som kommer att se annonserna. Det gör att Google automatiskt segmenterar ut målgruppen åt dig och du för väldigt relevant trafik riktad mot din webbplats.

På bilden nedan ser vi hur Google själva väljer att illustrera processen från ett sök, där annonsen syns vid relevant innehåll. Till ett klick, då annonsen har varit tilltalande för sökaren som väljer att klicka på annonsen, och tillslut ett besök på din webbplats. Om du har en intressant och optimerad hemsida så kan kunden vara nära en konvertering. (Vill du läsa mer om konverteringsoptimering?)

SNP_353E7823E5B94895F28E59DBCB3717653967_3165822_en_v1

 

 

Betala endast när någon klickar på din annons – Du bestämmer din budget!

I Google Adwords behöver du bara betala när någon har klickat på din annons, och eftersom Adwords är ett auktionsnätverk så bestämmer du själv hur mycket du är villig att betala för ditt klick. Rimligtvis så bör man anta att det är den som budar högst som vinner auktionen och dennes annons visas i sökresultatet, men det är några andra faktorer som spelar in. Din annonsplacering är både beroende ditt max bud (CPC) och något som heter Qulity Score (kvalitetspoäng på svenska).

(Vad Qulity Score är kommer jag ta upp i kommande inlägg, men enkelt förklarat så är det kvalitén på dina sökord beroende på vissa faktorer som relevans, din hemsidans landningsidor och förväntad CTR (klickfrekvens). Detta för att Google vill ha så hög användarevänlighet som möjligt i sina sökresultat.)

Förutom den stora fördelen att du bara betalar när någon klickar på din annons, så kan du även sätta en daglig budget så att den inte springer iväg om det skulle vara många som klickar på dina annonser. Detta gör att du har full kontroll över din förväntade budget i Google Adwords. Genom att optimera din annonsering kan du dessutom få ännu billigare klick, och dessutom ännu fler.

Välj hur du vill styra dina annonser.

Inte nog med att sökresultaten baseras på det dina förväntade kunder vill ha, du kan även välja att göra en del målgruppsinställningar. Du kan välja vilka geografiska områden dina annonser ska visas, vilka tidsperioder och till vilka kön/åldersgrupper. Säg att du exempelvis driver en restaurang i Uppsala med specifika lunch erbjudanden måndag – fredag, då kan du välja att annonsera på dessa tider och endast i Uppsala.

Vill du komma igång med Adwords?  Du kan ansluta dig till tjänsten via ditt vanliga Google konto, och annonseringen börjar nästan direkt. Lycka till!

Här hittar ni Googles egna guide till Adwords.