Onlinemarknadsförare

Onlinemarknadsförare är namnet på den 1,5 åriga utbildning jag studerade på Medieinstitutet i Stockholm. Jag startade utbildningen i Augusti 2014 och tog examen i December 2015. Utbildningen Onlinemarknadsförare finns just nu i Stockholm och Malmö, och berör samtliga delar inom digital marknadsföring.

Har du frågor om utbildningen? Känn dig fri att kontakta mig. Nedan hittar du mer information om digital marknadsföring och hur det är att jobba som onlinemarknadsförare.

Onlinemarknadsförare

VAD är ONLINEMARKNADSFÖRING?

Onlinemarknadsföring är marknadsföring och kommunikation via digitala kanaler och webbplatser till potentiella kunder och målgrupper. Kommunikationen handlar om att nå ut till rätt målgrupp och därmed driva relevant trafik via datorer, mobiler och surfplattor. Slutmålet är att den trafiken som drivs till plattformarna  ska utföra någon form av mål, som att genomföra ett köp, fylla i ett formulär eller en intresseanmälan. I takt med att vi spenderar allt mer tid online, blir onlinemarknadsföringen nyckeln till framgång för många företag. Därmed blir en onlinemarknadsförares jobb följande:

1) Hitta målgrupper och analysera deras beteenden online
2) Kommunicera med rätt budskap för att vinna deras intresse
3) Driva webbtrafik till dina plattformar
4) Uppmuntra trafiken till att utföra det du önskar
5) Öka försäljningen online

Olika områden inom onlinemarknadsföring

Online marketing

Sökmotoroptimering (SEO)

Den svenska benämningen ”Sökmotoroptimering” översätts till engelska ”Search Engine Optimization” och har branschförkortningen SEO. När du jobbar med SEO i Sverige jobbar du primärt med Google, som är den marknadsledande sökmotorn i Norden. I andra delar av världen ser det lite annorlunda ut och  andra sökmotorer som Yandex, Baidu, Bing och Yahoo är viktiga att känna till. Med SEO optimerar du din webbplats för att underlätta för sökmotorer att förstå webbplatsen, och på så sätt få en bättre placeringar i sökresultaten på valda sökord och sökfraser. Det finns tusentals olika faktorer som Google har med i sin algorithm när det kommer till vilken webbplats som ska ranka position ett på ett sökord, men övergripande delas SEO in i tre olika huvuddelar, teknik, innehåll och externa länkar. Läs mer om sökmotoroptimering här.

Google Adwords (SEM / SEA)

Sökresultatet i  Google är uppdelat i två delar, det organiska sökresultat och de betalda adwords-annonserna. Annonserna som hanteras av verktyget Google Adwords och när du arbetar med det jobbar du med sökordsmarknadsföring, branschförkortningen SEM  eller SEA. Det finns även annonser som hanteras av Google Shopping, där du kan annonsera dina produkter genom en produktfil. Om du bedriver en e-handel där du säljer produkter är Google Shopping ett mycket användbart verktyg.

Marknadsföring i Sociala medier (SMM)

Användningen av Sociala medier ökar hela tiden, dom mest aktuella kanalerna i Sverige är Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Snapchat. Den ökade användningen har medfört stora marknadsföringsmöjligheter för företag att nå sina målgrupper via dessa kanaler. Läs mer om sociala medier här.

Hur är en bra Onlinemarknadsförare?

Onlinemarknadsföring är traditionell marknadsföring,  flyttad till digitala plattformar. Online är varierar beteendet för olika kanaler och därför måste strategier också anpassas därefter. En bra onlinemarknadsförare har övergripande kunskap om alla digitala kanaler, för att med ett helhetsperspektiv kunna ge en rekommendation och avgöra vilka kanaler som passar i olika sammanhang för att uppfylla kommunikationsmålen för kunder och målgrupper. I den digitala världen gäller det att hänga med i svängarna. Nya uppdateringar kommer dagligen och det gäller att kunna ha många bollar i luften samtidigt och hålla sig ständigt uppdaterad.

Det finns många duktiga onlinemarknadsförare. Några av dom som jag har haft äran att få jobba tillsammans listas här:

onlinemarknadsföring

 

HUR BLEV JAG ONLINEMARKADSFÖRARE?

Det var mitt intresse för Sociala Medier ledde mig in i onlinemarknadsföringsbranschen. Under en praktikperiod under 2014 jobbade jag på en Digital PR-byrå i London, där jag fick chansen att jobba globala digitala strategier tillsammans med stora varumärken inom retail. Efter att jag var färdig med mina studier inom traditionell marknadsföring våren 2014 var jag kluven inför vad jag ville göra i framtiden. Självklart hade jag lärt mig mycket inom min tidigare utbildning, men jag kände att jag inte riktigt var färdig med studierna och mitt intresse för onlinemarknadsföring ville jag utveckla.

Efter en del efterforskning och googlande (såklart) hittade jag Medieinstitutet och Onlinemarknadsförare. Jag rekommenderar starkt utbildningen till alla som som har ett digitalt intresse och om du vill jobba med marknadsföring och försäljning. Under min studietid lärde mig väldigt mycket, och trots att utbildningen endast är tre terminer är den intensiv och mycket lärorik. Mitt beslut att ansöka till Medieinstitutet och utbildningen är ett av de bästa valen jag gjort, det blev min språngbräda in i min nuvarande karriär som Onlinemarknadsförare med fokus på sökmotoroptimering (SEO) och Sociala medier (SMM).

Utbildningen berör alla delar inom digital marknadsföring, försäljning och kommunikation. De kursblock utbildningen erbjuder är:

  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Sökmotormarknadsföring (SEM)
  • Social Media Marketing (SMM)
  • Webbanalys
  • Konverteringsoptimering (CRO)
  • Display Annonsering (Programmatic, Display, Affiliate)
  • Content Marketing

Hur är jag som onlinemarknadsförare?

Onlinemarknadsförare

Digital PR och Sociala Medier är det som ledde in mig på onlinemarknadsföring. Detta som resultat när jag själv bloggat under många år där jag stundtals haft många läsare genom hög organisk sökmotortrafik till bloggen, samt jobbat med företag och digitala PR-samarbeten. Under våren 2014 jobbade jag även på en digital PR-byrå i London, där jag fick chansen att jobba med stora modevarumärken och deras strategier i sociala medier.

Att ha en stark varumärkesgrund genom PR-arbete och förtjänade kunder för att sedan komplettera med betalda kanaler är enligt mig det bästa sättet att maximera frekvensen och räckvidden till din målgrupp. Trots att jag är onlinemarknadsförare så är jag medveten om vikten att synka offlineaktiviteter med de digitala för att få maximal effekt.

Intresset för sökmotoroptimering startade när jag insåg att PR och SEO är nära sammankopplade på många sätt. Det är ingen nyhet att en av huvuddelarna för sökmotoroptimering är länkar från andra sajter, och en effektiv metod är just PR-kampanjer.

Idag jobbar jag som digital marknadsföringskonsult på Web Guide Partner – WGP.

Har du frågor om ämnet? Tveka inte att höra av dig!