Praktisk Sökoptimering i Adwords – Google Deep Dive

På förmiddagen idag passade jag på att besöka Google för en av deras Deep Dive seminarier. Dagens seminarie hölls av Erik Bolmstrand och handlade om praktisk sökoptimering och tips på hur du optimerar sökkampanjer i Google Adwords.

Sammanfattningsvis så handlade det främst om hur viktigt det är att mäta sina kampanjer mot tydliga mål och KPI:er. Ofta så stämmer inte alltid annonsörernas övergripande affärsmål överens mot sökannonseringens mål, och det är i dessa fall viktigt att vara medveten om detta.

En annan huvudpunkt var kampanjstrukturen i ett adwordskonto. Strukturen ska täcka alla varor/tjänster som sajten erbjuder, samt alla sätt att söka på produkterna (köpa, bästa, hyra, skapa osv.) Har du en tydlig struktur i kontot så kommer det att även underlätta optimeringsarbetet.

Det är viktigt att ha en tydlig relevans mellan:

  • Sökord (Söker på” Köpa Festklänningar”)
  • Annonstext (”Köp dina festklänningar här, vi erbjuder fri frakt”
  • Landningssida (På landningssidan finns festklänningar att köpa)

Det pratades även en del om hur man strategiskt kan använda sig av olika matchningstyper av ord för att strukturera sina kampanjer. Samt hur du använder ”Search Term Report” för att kunna filtrera ut relevanta sökord att använda sig av.

De främsta optimeringstips jag tar med mig från dagen är:

  1. Optimera dina ”Low Hanging Fruits” – Det är stor skillnad på CTR:en mellan position 3 och 4 i  de betalda sökresultaten när du på position 4 hamnar till högre i sökresultatet. Försök därför att optimera de annonser som har lägre Adrank än 3 genom att buda högre, förbättra Quality Score samt lägga till relevanta Ad-extensions.
  2. Optimera för mobilsök – Mobilen är snart den främsta enheten som används vid sökningar och där är konkurrensen ännu större, när endast två resultat syns. Det är därför i mobilen ännu viktigare att plocka höga positioner vid betalda annonser.
  3. Glöm inte Ad Extensions – Google själva säger att detta är mycket viktigt för din Ad rank. Genom att använda exensions som Reviews, Sitelinks, Call Extensions (mycket effektivt i mobila enheter), App extensions osv. Stärker du både användare upplevelsen på dina annonser, samtidigt som du har möjlighet att förbättra din Adrank.

Utöver detta så tycker jag personligen att det är uppfriskande att gå på dessa Deep Dives som Google erbjuder för att friska upp minnet lite, men framförallt att träffa andra personer inom byråbranschen som jobbar med detta. Sedan är Google alltid generösa med att bjuda på gott förmiddagsfika ;)


Frida Åhlen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>