Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) innebär att du optimerar din webbplats att kommunicera optimalt med sökmotorer. Detta kan du göra på olika sätt och genom olika metoder. Men i grunden handlar det om att anpassa ditt innehåll mot de sökningar som användare gör på sökmotorer (som exempelvis Google) så att dom får svaret på sina sökningar i det innehåll som du har på sin webbplats.

SEO står för Search Engine Optimization och har på svenska titeln: Sökmotoroptimering.

Till skillnad från Google Ads, där du har betalar för att hamna på första sidan hos sökmotorer, så handlar SEO om att hamna högst upp i sökreslutatet ”organiskt”. Webbplatstrafiken du får in via SEO är alltså helt organisk och ingenting du betalar pengar för. Din webbplats rankar högt för att Google anser att just den är relevant och har bäst svar på sökfrågan.

Sökmotoroptimering applicerar du med olika metoder, ofta brukar man dela upp dem i tre delar.

  1. Innehållsoptimering
  2. Teknisk optimering
  3. Externa länkar.

Sökordsanalser

Innan börjar med optimeringen av ditt innehåll, ditt tekniska arbete och inlänkningar så bör du fundera över vilka relevanta sökord som faktiskt passar din hemsida, och vad du tror att dina förväntade besökare kommer att söka på för att hitta din webbplats. Detta är den viktigaste delen för att du ska nå dina mål.

INNEHÅLLSOPTIMERING (ON-PAGE/ON-SITE)

Genom att optimera innehållet på din webbsida, förenklar du för sökmotorer att förstå vad den handlar om. Egentligen så är det rätt logiskt, eftersom Google endast kan läsa text så är textinnehållet en av de viktigaste faktorerna, tillsammans med mycket annat. På bilden nedan beskrivs några on-page faktorer.

Innehåll SEO

TEKNISK OPTIMERING

I den tekniska optimeringen så ser man till så att allt fungerar rent tekniskt på webbplasten så att sökmotorer så enkelt som möjligt kan spindla och indexera webbplatsen utan svårigheter.

EXTERNA LÄNKAR (OFF-PAGE)

Externa länkar är dem du får från andra webbplatser. Denna del av sökmotoroptimering är den som är mest omtalad eftersom många har olika åsikter om hur mycket man effektivt bör jobba med externa länkar.  Google anser att en länk (med bra ankartext, för att förstå vad din sida handlar om) från en extern webbplats betyder att din webbplats är bra, och du får därmed en hög auktoritet och har möjlighet att hamna högre upp i sökresultatet. Alla länkar har olika värden och trovärdighet, det ger dig i sin tur ett värde på din ”länkprofil”. Att få en ”bra” länk till din webbsida är såklart bara positivt, den stora risken med att jobba med länkar är att du kan få en del ”dåliga” länkar som Google kan anse vara köpta och irrelevanta till din webbsida, och i värsta fall kan du tappa din rankning i sökresultatet.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *