Vad är Google Adwords?

Det första och inledande inlägget under kategorin ”Google Adwords” blir passande nog en förklaring på vad det är och lite snabbt på hur det fungerar, så det är väl lika bra att vi tar det från början.

Varje gång du söker på något i Google så dyker det upp ett sökresultat som besvarar din sökning, man brukar dela upp dessa sökresultat i två delar, organiska sökresultat och de betalda annonserna (se bild nedan för illustration). Det är just de betalda annonserna som hanteras av verktyget Google Adwords. Det finns även ett tredje sökresultat som kallas Google Shopping, där du kan annonsera dina produkter om du driver en e-handel, men det kommer jag ta upp i ett senare inlägg.

Adwords

 

Google Adwords som marknadsföringskanal.

Att använda Adwords som marknadsföringskanal kan vara väldigt effektivt om du gör det på rätt sätt. Google Adwords är en auktionsbaserad plattform där du sätter ett bud på noga utvalda och specifika sökord, som är relevanta till verksamheten du driver. Tänk hur effektiv din annonsering blir med Adwords eftersom det endast är personer som söker på just din tjänst eller produkt som kommer att se annonserna. Det gör att Google automatiskt segmenterar ut målgruppen åt dig och du för väldigt relevant trafik riktad mot din webbplats.

På bilden nedan ser vi hur Google själva väljer att illustrera processen från ett sök, där annonsen syns vid relevant innehåll. Till ett klick, då annonsen har varit tilltalande för sökaren som väljer att klicka på annonsen, och tillslut ett besök på din webbplats. Om du har en intressant och optimerad hemsida så kan kunden vara nära en konvertering. (Vill du läsa mer om konverteringsoptimering?)

SNP_353E7823E5B94895F28E59DBCB3717653967_3165822_en_v1

 

 

Betala endast när någon klickar på din annons – Du bestämmer din budget!

I Google Adwords behöver du bara betala när någon har klickat på din annons, och eftersom Adwords är ett auktionsnätverk så bestämmer du själv hur mycket du är villig att betala för ditt klick. Rimligtvis så bör man anta att det är den som budar högst som vinner auktionen och dennes annons visas i sökresultatet, men det är några andra faktorer som spelar in. Din annonsplacering är både beroende ditt max bud (CPC) och något som heter Qulity Score (kvalitetspoäng på svenska).

(Vad Qulity Score är kommer jag ta upp i kommande inlägg, men enkelt förklarat så är det kvalitén på dina sökord beroende på vissa faktorer som relevans, din hemsidans landningsidor och förväntad CTR (klickfrekvens). Detta för att Google vill ha så hög användarevänlighet som möjligt i sina sökresultat.)

Förutom den stora fördelen att du bara betalar när någon klickar på din annons, så kan du även sätta en daglig budget så att den inte springer iväg om det skulle vara många som klickar på dina annonser. Detta gör att du har full kontroll över din förväntade budget i Google Adwords. Genom att optimera din annonsering kan du dessutom få ännu billigare klick, och dessutom ännu fler.

Välj hur du vill styra dina annonser.

Inte nog med att sökresultaten baseras på det dina förväntade kunder vill ha, du kan även välja att göra en del målgruppsinställningar. Du kan välja vilka geografiska områden dina annonser ska visas, vilka tidsperioder och till vilka kön/åldersgrupper. Säg att du exempelvis driver en restaurang i Uppsala med specifika lunch erbjudanden måndag – fredag, då kan du välja att annonsera på dessa tider och endast i Uppsala.

Vill du komma igång med Adwords?  Du kan ansluta dig till tjänsten via ditt vanliga Google konto, och annonseringen börjar nästan direkt. Lycka till!

Här hittar ni Googles egna guide till Adwords.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *